Sales Terms

1. Allmänna villkor

För att kunna beställa resor med Västervik Express måste du ha fyllt 18 år. Alla beställningar som görs är bindande. Priserna är inklusive moms. Vi reserverar oss för ev. fel i pris och texter. Alla bussar är rökfria, även på toaletterna.
 

2. Hur bokar jag en biljett?

För att boka din biljett med oss kan du använda dig av startsidan här.
Om du föredrar så kan du kontakta oss på telefon så hjälper vi dig att skapa en bokning. Du kan även besöka vår återförsäljare hos Västervik Resecentrum.

Våra biljetter säljs som grund utan avbokningsskydd för att resan ska bli så prisvärd som möjligt.
Vi erbjuder avbokningsskydd till dig som är osäker på din resa. Läs mer under stycket 'Hur avbokar jag min resa?'.
Efter bokning får du en bekräftelse via e-post och/eller SMS beroende på vilka kontaktsätt du fyllt i när du gjorde din bokning. Kontakta oss om bekräftelsen uteblir. Det bokningsnummer som du får i bekräftelsen och direkt efter genomförd beställning fungerar som biljett.
Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna i orderbekräftelsen stämmer överens med den sträcka, tid och datum som beställts och att ta kontakt med oss snarast möjligt om något skulle vara fel. Du ansvarar även för att vi kan nå dig på det telefonnummer eller e-postadress du anger vid bokningen.

O.B.S! Hållplatser angörs endast i de fall plats har förbokats. Det innebär att vi stannar endast på de destinationer det redan finnes resenärer bokade för på- eller avstigning.
 

3. Återförsäljare

Du kan köpa dina biljetter över disk på Västervik Resecentrum som ligger i anslutning till Västervik station.

Öppettider:
Vardag: 07.30-16.30 (lunchstängt 12.30-13.30)
Ej öppet på helgerna.
 

4. Åldersregler

Barn (0-15 år):  Biljett ska köpas till samtliga barn oavsett ålder. Av säkerhets- och trivselskäl ska de ha ett eget säte. Målsman är alltid ansvarig för sitt barns resande och det är även ni som förälder som avgör om barnet kan resa på egen hand. Vad gäller bilbarnstol, hittar du mer information nedan.

Ungdom (16-25 år): Ungdomsbiljett kan lösas för resa fram till den dag man fyller 26 år. Passagerare ska kunna styrka sin ålder.

Student: En passagerare med giltigt verifikat eller motsvarande mobil-app från Studentkortet, CSN, Mecenat, Membit eller SJ's tillfälliga intyg kan lösa biljett med studeranderabatt.

Pensionär: Ålders- eller förtidspensionärer. Verifikat som styrker passagerarens ålder (från den dag du fyller 65 år), eller intyg från Försäkringskassan skall medföras under hela resan.


Vi har sittkuddar avsedda för lite äldre barn att låna ut under resan. Övriga typer av bilbarnstolar tas med av er själva. Enligt föreskrifter bör alla barn vara fastspända med trepunktsbälte tillsammans med babyskydd/bilbarnstol/sittkudde under hela resan.

För reservation av sittkudde, vänligen kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 013-4792018.
 

5. Finns det några bagageregler?

Man får ta med högst en (1) väska i bagageutrymmet utan extra kostnad. Bagaget får inte väga mer än 23 kg och ska vara märkt med namn, adress och telefonnummer. Du får även ha med dig ett mindre handbagage inne i bussen. Vänligen observera att Söne Buss/Västervik Express inte tar ansvar för värdeföremål eller kontanter som förvaras i bussens lastutrymme då bagaget förvaras i ett utrymme som chaufför inte alltid har full uppsikt över. Givetvis får du som reser med barnvagn eller rollator/rullstol ta med dessa kostnadsfritt i bussens bagageutrymme. Av säkerhetsskäl får inget bagage placeras i bussens mittgång eller vid några utgångar.

Resenärer får inte ta med bagage som är av farlig beskaffenhet eller som kan orsaka avsevärd olägenhet, såsom explosiva och brandfarliga föremål och vätskor samt giftiga, smittbärande och frätande ämnen samt vapen.  Ömtåligt bagage ska vara väl emballerat. Västervik Express har inte möjlighet att skicka gods med bussarna.

Söne Buss/Västervik Express ansvarar ej för skadat, förkommet eller stulet bagage. Vi hänvisar till resenärens egen försäkring. Undantaget då Söne Buss/Västervik Express har agerat med grov vårdslöshet eller uppsåt samt i händelse av olycka. Passagerare har, i enlighet med tillämplig lag, rätt till ersättning för bagage som skadats eller förlorats på grund av olyckor som inträffar till följd av användning av bussen. Om bagage förkommer eller glöms kvar, vänligen kontakta Söne Buss per e-post på bagage@sonebuss.se.
 

6. Platsreservation

Nu kan du reservera din favoritplats! Detta är ett tillägg som köps till i samband med din bokning, Sätet kommer att ha utskrift väntades med ditt bokningsnummer när du dyker upp till bussen.

Priset för denna tjänst är 80 kr/person.
 

7. Sällskapsdjur.

För dig som planerar att ta med ditt husdjur på resan är det viktigt att du tänker på att det inte ska skapa obehag för andra passagerare. Placera mindre djur i djurbur om möjligt och se till att skydda säten med en skyddsfilt. För större hundar vill vi gärna se att du är extra försiktig och håller hunden väldigt nära dig så att ingen känner obehag. Tänk på att rasta ditt djur innan avresa. Föraren har rätt att avvisa passagerare om ovanstående ej möts.

O.B.S För att boka djur så måste du kontakta vår kundtjänst på 013 - 479 20 18 och informera dem om detta, tänk på att det finns chans att de nekar beroende på platstillgång. Av plats-och trivselskäl så tar vi max två djur per buss.
 

8. WiFi, 220v och Toalett.

Västervik Express erbjuder gratis WiFi till våra resenärer. Även eluttag finns tillgängligt. När det gäller internet reserverar vi oss för radioskugga eller driftstörningar från operatör.
Toalett finns ombord på samtliga bussar som trafikerar våra avgångar.

 

9. *Fri ombokning!

Som resenär med Västervik Express har du rätt till en(1) gratis ombokning på din resa. Detta gäller förutsatt att din nya resa har ett motsvarande eller lägre pris. Vid ett högre pris debiteras mellanskillnad. Ombokningen expedieras genom telefon och ska vara oss tillhanda senast två timmar innan avgång. Den fria ombokningen kan enbart nyttjas en gång per betald resa och vill du göra ytterligare ombokning utöver denna är du tvungen att göra en ny bokning till ordinarie pris.
 

10. Hur avbokar jag min resa?

För att avboka din resa med oss klickar du på 'Avboka' högst upp på sidan. För att få pengar tillbaka från din bokning måste du ha valt till ett avbokningsskydd. Med detta skydd återbetalas hela det ordinarie biljettpriset men inte avbokningstillägget. Observera att för att avbokningsskyddet ska gälla måste avbokningen ske senast två (2) timmar innan avresa. Det går också bra att kontakta oss via telefon så hjälper vi dig med din avbokning.

 

11. Betalningsalternativ via telefon: Klarna - Swish - Kortbetalning - Faktura

 

Vid betalning med kort, läser kortinnehavaren upp efterfrågade uppgifter för agenten i telefon,
och pengarna kommer att dras direkt!
OBS! Kortuppgifterna sparas ej hos oss.

Betalning mot faktura sker utan faktureringsavgift, och skickas ut via Svea Webpay.
Bokar du som privatkund (Personnummer) så skickas fakturan till din folkbokföringsadress.
Bokar du som företagskund (Org.nr) så skickas fakturan till en av de eventuellt flera adresserna som företaget är registrerat på hos skatteverket. 

Fakturan betalas inom 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift.
Dröjsmålsränta utgår med 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas därefter fakturan till inkasso.
 
 

12. Betalningsalternativ online: Klarna - Swish

 

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.

Genom att klicka på "Bekräfta Bokning" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor

Vänligen observera att vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på klarna.com.
För information om din betalning, kontakta Klarnas Kundservice.
Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.com, under ”Mina sidor”.
 

Få först. Betala sen.

Få en faktura på ditt köp, som skickas per e-post till den angivna e-postadressen.
Fakturan har 14 dagars betaltid, men du kan själv välja att förlänga den.

När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

 

Betala direkt.

Betala direkt med ditt anslutna bankkonto, och verifiera dig med BankID.
Aktivera tjänsten genom att logga in hos Klarna via app eller hemsida.


Klarna kortbetalning.

Betala med kort i samband med ditt köp, och ange dina kortuppgifter.
Vidare verifiering med BankID kan skilja sig beroende på bank.

Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.
 

Vid val av betalning med Swish så kommer vi att skicka en betalningsförfrågan till din Swish-app, det sker i samband med att du bekräftar din bokning.

Observera att det mobiltelefonnummer du skriver in under bokningsprocessen är det som kommer tillfrågas via Swish.
 

13. Betalningsalternativ ombord: Kortbetalning - Swish


Kortbetalning

Korbetalning ombord görs direkt till chauffören, då använder vi iZettle kortbetalning. Det fungerar som att handla i vilken fysisk butik som helst, kortet förs in i läsaren och koden skrivs in. Kvitto får du naturligtvis.

 

Swish

Vid betalning med Swish, skickas en betalningsförfrågan till din Swish-app via det telefonnummer du uppger. 
Betalningen bekräftar du med ditt BankID.
Chauffören bekräftar sedan att betalningen är mottagen.